
Bensiini ja diiselkütuse hind tõuseb igal pool maailmas. Hispaanias mässavad selle vastu rekkajuhid ja kalurid, Soomes kutsutakse internetis üles boikoteerima suurte kütusefirmade bensiinijaamu, Indoneesias on bensujaamu põlema pistetud. Ameerikas hädaldavad bensiinimüüjad, et vanemat tüüpi mehaanilised tanklaautomaadid, aga selliseid on terve USA täis, ei näita 99,99-st dollarist kõrgemat hinda. Et aga bensiini hind on juba jõuliselt üle 4 dollari galloni eest roninud (märtsi lõpul maksis Floridas bensiin veel keskeltläbi 3,25), siis ei saa suurema paagiga maasturid enam täispaaki tankida - numbreid ei jätku. Meie siin võime muidugi oma 18-kroonise liitrihinna juures ameeriklaste 10-kroonist bensiinihinda vaid kadestada, aga MTV3-s oli reportaaž, kus seesama 4 dollarit galloni (mis on teatavasti 3,8 liitrit) eest viib suurtes linnatagustes mallides kauplevaid poode pankrotti. Lisaks teatas General Motors, et kaalub tõsiselt hiiglaslike bensiiniõgijate Hummerite tootmise lõpetamist või siis selle kaubamärgi mahamüümist. Ka Ford lasi äsja välja pressiteate, et nad keskenduvad edaspidi vaid väikeste ja ökonoomsete sõidukite arendamisele. MTV3 reporter küsitles ka mingit USA paadisisustajat, kes ütles, et tema business on igatahes omadega ühel pool - ameeriklased ei tahtvat enam paatidega sõita, vaid üritavad neid maha müüa. Paadioksjonid pidavat olevat igapäevased, aga müük kesine. Kellegi Caroline Butleri (see oli see paadisisustaja) sõnul jäävad paadid lihtsalt kai äärde loksuma ja oma elupäevade lõppu ootama. Olgu peale - see naine oli toimuvast ilmselt masendunud, aga tänapäevaseid trende iseloomustab see päris hästi.
Et mõni meist pool elu teisel kontinendil veedab, siis ei ole pääsu ka lennukisõidust. Pisitasa panevad ka Euroopa lennukompaniid piletele juurde küll kütuse-, küll tont teab mis lisasid, aga ameeriklased on siin jälle jõuliselt esirinnas. American Airlines teatas esimesena tavakompaniidest, et hakkab pagasimaksu võtma. Iga kohver, mis pagasisse läheb, maksab edaspidi 15 dollarit. Odavkompaniidel, kasvõi meile tuttaval Ülemiste-Schönefelt trammiliinil kursseerival easyJetil kehtib 7,5 eurone pagasimaks juba mõnda aega, aga tavakompaniidel on see uus suund. Lisaks on ameeriklased jõuliselt ka piletihindasid hakanud kergitama. Et meil on sügiseks üks salaplaan seoses Hawaiiga, siis olen siin aeg-ajalt Detroit-Honolulu pileteid tšekkinud. Ja kui mingi kuu-poolteist tagasi oli odavaim edasi-tagasi pakkumine umbes 620 dollarit, siis täna ei anna enam ükski kompanii alla 850 dollari midagi. Ja kui samamoodi edasi läheb, siis ei ole imestada, kui Riin peab kahe aasta pärast, kui ta oma doktoriga seal Kanadas ühele poole saab, tagasi Euroopasse tulemiseks laeva võtma. Tegelikult tuleb mulle meelde, et juba paar aastat tagasi tegi üks Rootsi majandusteadlane ennustuse, mille kohaselt maksab 10 aasta pärast (nüüd siis vähem kui 8 aasta pärast) üleookeani lend umbes 100 000 krooni. Siis naerdi ta enam-vähem viisakalt välja, aga ma usun, et need toonased naerjad on täna juba suht tõsise ilmega...
Terv., Peep