Kanadas olin ma algul rabatud sellest, kuidas täiesti võõrad inimesed täiesti suvalises kohas (nt. liftis või bussipeatuses) mulle ütlesid, et ma näen hea välja või et mul on ilusad juuksed, või et neile meeldivad mu kingad. Ma muutusin ehteestlaslikult kahtlustavaks, et miks nad seda mulle ütlevad ning kas neil on mingi tagamõte. Kui see aga hakkas korduma piisavalt tihti, siis sain ma aru, et neil ongi selline komme ning kõige suurem tagamõte selle juures võib olla see, et nad tahavad teada, kus ma juuksuris käin või kust ma oma kingad ostsin. Eestlase puhul – kogu oma otsekohesuse juures, mille üle me justkui veidi uhked oleme – tuleb sellist siirast komplimenti ikka üsna harva ette. Ses suhtes pole ma mingi erand. Näiteks ükspäev olin ma sünnipäeval, kus ma üle mitme aasta nägin vana klassivanna naist, kes nägi väga hea välja. Ma mitu korda vaatasin ja mõtlesin, et ta näeb ikka kuradi hea välja. Ja siis alles tükk aega hiljem taipasin, et mille kuradi pärast ma seda talle siis ei öelnud. Tõesti, nagu oleks suu vett täis. Tuleb ennast teadlikult kasvatama hakata.
Teine asi, millega tuleks veidi tegeleda, on näoilme. See Ameerika alatine “keep smiling” on paljuski müüt, see kehtib teenindussfääris, aga mitte igapäevaelus. Keskmise kanaldase näoilme on kas neutraalne või pigem muhedapoolne. Keskmise eestlase näoilme on kas neutraalne või pigem mornipoolne, vahest isegi veidi kuri. Ma olen paar korda vanalinnas käinud, ning üldiselt võib üsna eksimatult teha vahet välismaalastel ja eestlastel. Viimaste nägu on selline selge või naerune, eestlaste nägu on pilves, nagu oleks midagi pahasti kogu aeg. Seepeale hakkasin ma iseennast kõrvalt jälgima ja leidsin, et ega lood pole palju paremad. Eriti siis, kui mul on selge siht silme ees, ajan ma kulmu kipra ja hakkan astuma.
Kolmas asi, mida ma sel aastal olen eriti selgelt tähele pannud, on teatud vastuolu eestlase loomuses. Eestlases on peidus mingi kummaline segu vabadushimust ja uhkest oma moodi tegemisest ning teisalt kuulekusest ja paindumatusest (“vene seadusi saksa täpsusega”, või kuidas see ütlus eestlaste kohta kõlaski). Näiteks tekkis mul aastakonverentsile sõites tungiv vajadus kasutada tualetti. Peatusime siis mingi kaupluse ees, kus üks müüja minu küsimuse peale kõhklevaks muutus ning juhatas mind teise, nooremapoolse müüja juurde, kes teatas kindlal häälele, et “ei saa, pole lubatud”. Mis mõttes pole lubatud? Kes seda kontrollib? Ohjahh. Aga manan nüüd naeratuse näole ja hakkan muru niitma.
Riin
Paar Randvere pilti ka:




