Tallinna filosoof, vist ainus peale minu,
kes on oma kraadi omandanud Põhja-Ameerikas, leidis, et tema ei suudaks
Ameerikas õpetada, kuna seal sa pead olema pidevalt meelelahutaja rollis. Tõsi, Eestis
polnud kuigi keeruline olla populaarne õppejõud. Kui ma lisaks soravale esitusele, mida tudengid ammulisui kuulasid,
küsisin veel mõnikord nende arvamust ning andsin neile pisut tadasisidet, siis
jättis see neile nii sügava mulje, et mõned mu tudengid tulid seda mulle veel
aastaid hiljem meenutama.
Ameerikas see nii lihtne pole. Siin tuleb
tõepoolest olla pisut rohkem meelelahutaja rollis. See ei tähenda, et sa pead
neile delikatesside asemel pakkuma võimalikult söödavaks mälutud kiirtoitu. See tähendab seda, et sa pead
muutma oma kursuse sisu (eriti kui tegemist on sissejuhatavate kursustega) tudengite jaoks haaravaks ja köitvaks - suutma tõmmata seoseid eri valdkondade
vahel, näidata, kuidas teatud teoreetilised probleemid ning nende lahendused
võiksid haakuda nende igapäevaelu ning teadustes toimuvaga, tekitada arutelu. Selline "meelelahutamine" nõuab pingutust, põhjalikku ettevalmistust ning erudeeritust. Palju lihtsam oleks minna ja rääkida oma jutt ära tundmata erilist muret selle pärast, et kas ja mil määral tudengid sind üldse jälgivad.
Siinne tudeng
on nõudlik. Kui sa pead neile järjepanu loenguid, millest valdav osa jääb neile
hoomamatuks, siis ei kuula nad sind viisakalt ära, nagu mina seda
bakalaureuse tudengina tegin, mõeldes, et ju see nii peabki olema – sügav, kuigi paljuski arusaamatu. Ma arvan, et siin nad lõpuks ei tuleks enam loengutesse ning annaksid sulle kursuse lõpul ka vastava hinnangu. Teine asi, mis tollele Tallinna
filosoofile häirivalt mõjus, on see, et siin ei hinda õppejõud mitte ainult
tudengeid, vaid tudengid annavad kursuse lõpul hinde ka õppejõule.
Aga kui sul
õnnestub tudengid endaga kaasa tõmmata, siis tänuväärsemat publikut on raske
leida. Üht võib Ameerika tudengite kohta küll öelda – nad pole lambad (kui nüüd kasutada blondi väljendit oma šveitsi bakalaureuse tudengite kohta, kellega koos
ta mõningaid loenguid võtab). Neil on terav pilk, nad on ettevalmistunud,
uudishimulikud ning mõtlemisaltid, vahel isegi (meie mõistes) pisut agressiivsed –
nad ei võta su väiteid otsemaid tõepähe, vaid küsivad küsimusi, uurivad, toovad
näited, mis su väitega ei haaku. Teisisõnu, nad tõesti proovivad sinust aru
saada, oma seniste teadmiste ning kogemuste põhjal sinu väite üle järele
mõelda. Selline loeng, kus sa kannad oma materjali ette, kuid sellele ei järgne
mingit arutelu, on läbikukkunud. Hea loeng on selline, kus sa tõmbad tudengid
kaasa nii, et tekib dialoog, kus tudengid on ühed vestluspartnerid, kus sa
mitte ei räägi filosoofiast, vaid filosoofia sünnib kohapeal. Peale selliseid
loenguid olen ma veel mitu tundi elevust täis. See kõik – nii dialoog kui selline elevus – on minu jaoks natuke uudne. Ma pole seda õpetamise
puhul varem eriti kogenud (ei Eestis ega Kanadas). Ja see on tegelikult miski, mille pärast tasus
see Ameerikasse tulek ette võtta küll.
No comments:
Post a Comment